07 juni 2008

Värmebölja, bisvärmar och potatissallad


Jag hörde sent igår på nyheterna att vi under gårdagen var det varmaste landet i Europa! Spanien kom på en god andra plats...  

...men låt mig börja i rätt ända. Jag slog upp fönstret på morgonen och möttes av en svart surrande vägg utanför! Det var som att hamna i en av Hitchkocks skräckfilmer... Arga bin överallt! Vi har alltså tre bikupor på tomten (det är en man som får låna vår trädgård till sina surrande små vänner). Av någon anledning hade nu alltså smitit ur kupan. Efter ett tag flög de upp i ett äppelträd och satt där i en stor klunga.

Vi hade ett lokalt nationaldagsfirande och efter det lät jag småflickorna leka i vattenspridaren. Jag hade inte med kameran, men tänk er två små nakna keruber i en fontän :-) 

När "bi-mannen" kom för att ta hand om sina bin nådde han inte upp i trädet. Vi  var många (inte jag) som engagerade oss i att försöka få ner dem, med vattenspruta bland annat...

Framåt kvällen vankades gäster och det blev hemmagjord potatissallad, grillat kött och rabarberpaj.

Sent på kvällen verkade det som bina lät sig fångas in och de finns nu i en liten låda på vår gräsmatta.

Inga kommentarer: